Leren? Hoe doe je dat?

“Pim, heb je je huiswerk gemaakt?”
“Ja mevrouw”
“Ken je het proefwerk van morgen?”
“Euh, denk het…?”
“Hoe heb je het geleerd?”
“Nou, gewoon… Ik heb het doorgelezen en de begrippen geleerd.”

Dit zou zo maar een gesprekje kunnen zijn in een klas op het VO.
Als aardrijkskunde docent heb had de hele dag door verschillende leerlingen voor mijn neus die, volgens het huidige onderwijs, allemaal aan het einde van het het het zelfde moeten kunnen en kennen. Daarvoor “mag” ik als docent de leerlingen toetsen.
Maar wat toets je dan? En wat moeten de leerlingen daarvoor doen?

Als de leerlingen van het basis onderwijs naar het voortgezet onderwijs komen gaan we er met z’n allen voor het gemak van uit dat de leerlingen klaar zijn voor de volgende stap. Dat ze weten wat ze willen en dat ze kunnen leren.
Helaas is niets minder waar. Zeker als we kijken naar het “kunnen leren”.

Ja, een leerling weet wel dat hij al die stof uit het boek en dat wat de docent vertelt moet kunnen onthouden en misschien zelfs gebruiken, maar HOE, dat is een heel ander verhaal!
En dan komen de “tips” van docenten, van mede leerlingen en niet te vergeten van ouders. Zij hebben het namelijk allemaal al eens gedaan.

-lees het maar eens meerdere keren door.
-over schrijven werkt ook.
-samen leren, dat werkt!
-je laten overhoren door je moeder.
-heel veel oefenen en dan nog meer.
-……….

Natuurlijk zijn deze tips welkom en de leerling zal er mee aan de slag gaan, maar is het wel de manier die bij hem of haar past? En wat als het niet het resultaat oplevert dat verwacht wordt?

Keer op keer komen leerlingen tot de conclusie dat “ze echt heel goed geleerd hebben, maar weer een niet bevredigend cijfer hebben”, om het de volgende keer weer op de zelfde manier aan te pakken. Met natuurlijk het zelfde resultaat.

Wat nou als de leerling een manier zou vinden die past? Eentje die aansluit bij de leerling…
Dan zou de leerling niet leren omdat de docent zegt dat het moet op de manier van zijn ouders, maar leren omdat de leerling weet hoe hij of zij het beste leert en omdat hij of zij er wat aan heeft.

Niet de druk om te leren en de kennis alleen, maar welbevinden, inspiratie, een gevoel van competentie en goed in je vel zitten blijken belangrijk te zijn voor goede leerprestaties. Dit zijn onderwerpen die behandeld worden tijdens de training Leren op en voor school.

Leer je door te doen of te kijken? Te luisteren misschien? En wat betekent dat voor je maakwerk? Je leerwerk? En hoe moet je je opstellen in de klas?

Wat is het mooi om leerlingen deze inzichten mee te kunnen geven.

 

En jij??

Kan jij leren?

En hoe doe je dat dan?