Werken met reflexen (MNRI)

Geïntegreerde reflexen houden gedachten, emoties en acties in balans

Reflexintegratie is een lichaamsgerichte therapie die vaak oplossingen biedt voor de uitdagingen en problemen van kinderen (en volwassenen). Actieve reflexen verbruiken veel energie en kunnen leiden tot een onbalans in gedachten, emoties. en acties.

Primaire reflexen

Ieder kind heeft primaire reflexen. Dit zijn aangeboren bewegingen en kunnen niet bewust worden gecontroleerd. Deze ontwikkelen zich in een vaste volgorde in de baarmoeder en worden aangestuurd vanuit de hersenstam. Elke reflex heeft zijn eigen taak en is geassocieerd met een specifiek deel van de hersenen. Ze vormen de basis van het centrale zenuwstelsel en de ontwikkeling van de hersenen. Na de geboorte helpt het de baby de eerste maanden te overleven en draagt ​​het bij aan zijn ontwikkeling.

Doel van de reflexen

Het doel van reflexintegratie is om het lichaam en de hersenen beter te laten samenwerken op fysiek, sociaal, emotioneel en cognitief niveau. Ze zorgen voor ontwikkeling en beschermen in tijden van gevaar.

Fysiek doel: overleven, bescherming, zintuigelijke ontwikkeling/prikkelverwerking
Sociaal-emotioneel doel: verbinden met jezelf en de ander / durven zijn wie je bent.Cognitieve/mentale doelen: communiceren, handelen, begrijpen, verwerken

Goed ontwikkelde reflexen zorgen ervoor dat een kind lichamelijk goed kan functioneren. Dit komt omdat reflexen de basis vormen van evenwicht, gevoel, tijd en ruimte, motorische en visuele vaardigheden en de motoriek. Reflexen spelen ook een rol in de manier waarop kinderen zich sociaal-emotioneel en cognitief ontwikkelen.

Hoe dit werkt, zie je in de afbeelding rechts.

Deze afbeelding vertegenwoordigt een ontwikkelingslaboratorium, waar alle flessen gevuld moeten zijn voor een evenwichtige groei en om zijn volledige potentieel te bereiken. Deze vulling gebeurt in fasen van onder naar boven. Pas als de onderste rij goed gevuld is, kan de volgende rij flessen gevuld worden. De snelheid waarmee de fles zich vult, is afhankelijk van de (ontwikkelings)leeftijd van het kind, de persoonlijkheid van het kind en omgevingsfactoren. Ieder kind is uniek en volgt zijn eigen leertraject.

Als er op enig moment in de ontwikkeling van een kind iets misgaat, bijvoorbeeld als gevolg van ziekte, stress of trauma (bij de geboorte), heeft dit invloed op de manier waarop de hersenen met reflexen omgaan. Dit beïnvloedt de ontwikkeling van hogere hersenfuncties zoals leren, motorische ontwikkeling, concentratie of het vertonen van ongewenst gedrag.

MNRI®

MNRI® richt zich op het natuurlijk zelfregulerende vermogen tot herstel en rijping van het centrale zenuwstelsel. Als reflexen niet goed tot rijping komen zal het lichaam reflexmatig blijven reageren en worden trucjes ontwikkeld om reflexen onder controle te krijgen.

MNRI leert het brein welke motorische respons bij een sensorische prikkel hoort en versterkt daarbij de juiste hersenverbindingen die nodig zijn om dit patroon goed te integreren. Meer informatie over het werk van Dr. Masgutova kan je vinden de officiële Nederlandse site https://www.masgutovamethode.nl/